Listing 1 - 10 of 96 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek is speciaal ontwikkeld om in eenvoudige bewoordingen uit te leggen wat autisme is. Een must have voor ouders en voor professionals uit de zorg en het onderwijs die dagelijks te maken hebben met mensen met autisme. Deze uitgave is gebaseerd op het boek 'Dit is autisme - Van hersenwerking tot gedrag', met wetenschappelijke onderbouwing van dr. Fabiënne Naber, en de kennis uit de boeken 'Geef me de vijf' en 'Auti-communicatie'. Iemand met autisme reageert soms anders dan verwacht. Wat de oorzaak daarvan is, kun je uitleggen aan de hand van de illustraties in dit boek. De onderschriften geven in het kort weer wat er op de illustratie te zien is. Neem de ander mee in een reis door het brein en geef uitleg over de acht storingen. Stap voor stap wordt duidelijk hoe deze storingen de informatieverwerking belemmeren en wat de gevolgen daarvan zijn. Met deze uitleg vergroot je het begrip en respect voor het denken en doen van mensen met autisme. Over de auteur: Colette de Bruin, orthopedagogisch gedragsdeskundige, is de grondlegger van de Geef me de 5-methodiek en autoriteit op het gebied van autisme. Met haar organisatie, methodiek en boeken schoolt ze opvoeders en professionals die mensen met autisme begeleiden. (flaptekst)
Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- autismespectrumstoornis (ASS) --- psychodiagnostiek --- kinderen met een beperking
Choose an application
Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- 460.2 --- handelingsplannen --- methodologie --- 376 --- Handboeken
Choose an application
Al jaren is bekend dat mensen met autisme zintuiglijke problemen hebben. Ze zijn vaak overgevoelig voor zintuiglijke prikkels of juist ondergevoelig, of allebei tegelijk. Mensen met een autismespectrumstoornis kunnen volledig in paniek raken van tl-verlichting of een hele lichte aanraking. Het kan ook zijn dat bepaalde geluiden volledig aan hen voorbij gaan.Hyper- en hyporesponsiviteitIemand kan gestrest raken van een knisperend zilverpapiertje, maar het geluid van onweer niet opmerken. Deze hyper- en hyporesponsiviteit zijn inmiddels als officieel kenmerk van Autisme Spectrum Stoornis (ASS) opgenomen in het meest gebruikte diagnostische handboek, de DSM-5.Autisme en zintuiglijke problemen geeft inzicht in de aard van deze uiteenlopende zintuiglijke problemen die tot heftige stress kunnen leiden. Het geeft richtlijnen voor de onderkenning van deze problematiek en gaat uitgebreid in op mogelijke interventies.Aan de slagDit boek geeft belangrijke concrete adviezen aan alle hulpverleners die zich bezighouden met kinderen, jongeren en volwassenen met een autismespectrumstoornis, waaronder (ortho)pedagogen, psychologen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten en anderen die de vertaalslag naar de klinische praktijk moeten maken. Ook ouders van kinderen met autisme vinden in dit boek waardevolle inzichten en adviezen om thuis mee aan de slag te gaan.
Orthopedagogics --- volwassenen --- zintuigen --- autisme --- kinderen met een beperking --- Autisme --- 462.4 --- autisme. --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Autisme --- communicatie --- Autistische kinderen --- 104299.jpg --- 462.4 --- Denken --- Orthopedagogics --- autismespectrumstoornis (ASS) --- opvoedingsproblemen --- kinderen met een beperking
Choose an application
Dit boek helpt professionals (in spé) en ouders om elkaar beter te leren kennen en begrijpen.Een kind met een (lichamelijke) beperking wordt omringd met de zorg van ouders en de expertise van een scala aan professionals. Twee verschillende groepen die zich hard maken voor het kind, maar ook twee werelden die elkaar niet altijd even goed kennen.'Oog voor jou' beoogt die werelden dichter bij elkaar te brengen. In korte tips geeft dit boek ouders suggesties voor wat zijn zouden 'moeten' weten, durven en doen wanneer hun kind veel zorg vraagt en zij (soms) worden overspoeld door regeldingen en emoties. Professionals vinden in dit boek inzichten die hen kunnen helpen om kinderen en hun ouders (nog) beter te begeleiden.Meer oog hebben voor jezelf en de ander, zorgt voor meer begrip en verbinding. Het leidt tot een krachtige samenwerking, die niet alleen ten goede komt aan het kind, maar juist ook aan de ouders en professionals.
Choose an application
Problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling liggen aan de basis van de meeste problemen bij jeugdigen, welke zijn opgenomen binnen de jeugdzorg. Kortdurende behandelprogramma?s gaan vaak in op het aanleren van praktische vaardigheden en niet op deze onderliggende sociaal-emotionele problematiek. Dat maakte een behandelmethodiek nodig die met jeugdigen bezig gaat in hun dagelijks leven en die hun sociaal-emotionele ontwikkeling verbetert.In Op Stap wordt - met een viertal jeugdigen als voorbeeld - uitleg gegeven over deze groepsbehandelmethodiek. Het eerste deel van het boek behandelt verschillende theoretische achtergronden, zoals sociaal-emotionele ontwikkeling, hechting en mentaliserend vermogen. En ook de oplossingsgerichte therapie en de groepsdynamica worden besproken.In het tweede deel van het boek wordt de methodiek praktisch uitgewerkt. Op Stap gaat uit van een 24-uurs behandeling, waarbij dagstructuur wordt aangeboden. De methodiek werkt verder met 7 kleurstappen, welke de sociaal-emotionele ontwikkeling stimuleren. Aan deze ontwikkeling wordt gewerkt met behulp van doelenkaarten gedurende de dag en een doelenbord op de groep. Om hieraan te voldoen werkt de jeugdige aan eigen ?klussen?. Deze passen in een kleurstap en zijn afgestemd op het behandelplan. Bij deze ?klussen? is een werkboekje met werkbladen opgenomen.
jeugdzorg --- 362.7 --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- cliënt-hulpverlener relatie --- kinderen met een beperking --- hechting (psychologie) --- Social policy and particular groups --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Orthopedagogiek
Choose an application
'Azuur is bijzonder' is een boekje dat geschreven is voor iedereen die leeft met een beperking. Mensen staren je aan en het lijkt wel of iedereen alleen maar oog heeft voor wat er niet is of anders is! Dit boekje kan helpen om het te begrijpen en te kijken naar het mooie en het bijzondere dat er wel is!
Choose an application
Sarah De Keyser vertelt het verhaal van het leven met haar zoontje Nyo. Hij heeft een autismespectrumstoornis (ASS), wat zorgt voor de nodige moeilijkheden in het gezin, op school en daarbuiten. Sarah beschrijft haar dagelijkse zoektocht naar antwoorden en de juiste hulp voor haar zoon, terwijl ze strijdt voor meer begrip van de buitenwereld voor zijn situatie.Ook haar eigen moeilijkheden, in haar relatie, als ouder en als persoon, komen op een eerlijke manier aan bod. Een theoretisch luik, waarin autismespectrumstoornissen op een duidelijke en vlot leesbare manier uitgelegd worden, kadert het autobiografische verhaal van Sarah en Nyo. Die achtergrondinformatie is essentieel voor een goed begrip van autismespectrumstoornissen.https://www.politeia.be/nl/publicaties/155233-anderss+jonge+kinderen+met+autisme
462.4 --- autisme --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- autismespectrumstoornis (ASS) --- kinderen met een beperking --- Autisme --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis --- UCLL
Choose an application
Op basis van jarenlange klinische ervaring is door drs. Elly van Laarhoven-Aarts Het Waaiermodel ontworpen. Samen met Marije de Hoogd, MSc, en Sanne Verhaaren, MSc, is dit doorontwikkeld. Het model levert meer begrip op voor de complexiteit van de residentiële behandeling en biedt daarnaast handvatten voor de aanpak ervan. Het liefst zouden we alle jongeren met ontwikkelingsproblematiek en hun families verder helpen met ambulante zorg. Maar soms is een residentiële schakel in het behandeltraject onvermijdelijk. De groep jongeren die gebaat is bij een (tijdelijke) uithuisplaatsing heeft niet alleen behoefte aan extra structuur en toezicht, maar ook aan liefdevolle zorg en bescherming. Soms kan deze hulp thuis niet (meer) geboden worden, en soms is de ontwikkelingsproblematiek zo heftig dat het ouderlijke systeem ‘op’ is geraakt. Zonder een residentieel hulpaanbod komt deze groep jeugdigen letterlijk en figuurlijk in de kou te staan. Als de ingrijpende keuze voor een uithuisplaatsing wordt gemaakt, is het van groot belang dat het residentiële hulpaanbod zo effectief mogelijk is ingericht. Op die manier kunnen er vanuit ‘crisis’ weer ‘kansen’ ontstaan en kan een plaatsing ruimte voor succesvolle doorontwikkeling geven. Dit vraagt veel van het vakmanschap van de hulpverlener. De problematiek van de jongere en/of het systeem is vaak complex en men moet tegelijkertijd op vele fronten professioneel kunnen handelen.Op basis van jarenlange klinische ervaring is Het Waaiermodel © ontwikkeld. Dit model inspireert, structureert en geeft richting aan het residentiële handelen. Het wordt reeds enthousiast ingezet door verschillende zorgaanbieders die samen met de auteurs Het Waaiermodel op maat maakten voor hun specifieke doelgroep en residentiële hulpvariant.De vernieuwende inzichten die in deze methodiekontwikkelingstrajecten ontstonden zijn in dit handboek gebundeld. Het handboek is een praktijkboek voor hulpverleners, geschreven door hulpverleners. Aan de hand van casussen, kritische reflecties vanuit het dagelijkse werk en het bespreken van valkuilen en kansen wordt theorie steeds vertaald naar de praktijk. Het boek start met een theoretische onderbouwing van Het Waaiermodel, waarna er verschillende praktische vraagstukken worden uitgewerkt. Drie vragen die hierbij centraal staan zijn: Wat doe je en waarom?, Wanneer doe je wat en met welk doel? en Hoe doe je dat dan en met welke middelen? Hiermee krijgt de professional in het residentiële werkveld praktische handvatten voor methodisch handelen aangereikt.
Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- residentiële hulp --- jeugdhulpverlening --- zorg voor personen met een beperking --- kinderen met een beperking --- jeugdzorg --- 362.7 --- Jeugdzorg --- Maatschappelijk werk --- Methodiek
Choose an application
Ontwikkeling kent een sterke mate van variatie. Soms zijn verschillen in de ontwikkeling van kinderen al direct na de geboorte zichtbaar, soms openbaren ze zich pas op latere leeftijd. In de aanpak van kinderen die zich anders ontwikkelen wordt vaak uitgegaan van het deficiet-model: er wordt gekeken naar hun afwijkingen ten opzichte van de norm. Ontwikkelingsdiversiteit bij kinderen wil een brug slaan tussen het wetenschappelijk onderzoek enerzijds en het werkveld anderzijds, waarbij gebruik gemaakt wordt van verschillende inzichten in de ontwikkeling van de mens en de positieve psychologie. Sociaal professionals leren hierdoor evidence based te werken. De praktijk staat in dit boek centraal. Elk hoofdstuk start met een prikkelende casus, pas daarna komt de theorie aan de orde. Bij het boek hoort ook een website met videos, toetsvragen met feedback en PowerPoints. Ontwikkelingsdiversiteit bij kinderen is bedoeld voor opleidingen waarin contact met kinderen en jongeren centraal staat, zoals Toegepaste psychologie, Social work, Verpleegkunde, Fysiotherapie en Pedagogiek.
Developmental psychology --- gedragsstoornissen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- psychodiagnostiek --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- hechting (psychologie) --- kinderen met een beperking --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- positieve psychologie --- diversiteit
Listing 1 - 10 of 96 | << page >> |
Sort by
|